Selen- dlaczego tak mało o nim słyszymy, skoro tak wiele powinniśmy usłyszeć?

Selen zaraz przy witaminie D to NIEZBĘDNA nam substancja do życia.

Problemy związane z niedoborem selenu są bardzo dobrze znane na obszarach o niskim poziomie tego pierwiastka, jak Nowa Zelandia i niektóre obszary Chin. Lekarze w pozostałej części świata zdają się wierzyć, że wszyscy inni otrzymują dużo selenu bez względu na to, co jedzą. W jakiś sposób wierzą, że nawet ci, którzy nie jedzą nic poza przetworzoną żywnością, magicznie otrzymują odpowiedni poziom selenu w swojej diecie. Eee..??? Chociaż badacze wykazują, że wiele osób ma chronicznie niski poziom selenu, a badanie selenu jest tak proste, jak próbki krwi – lekarze praktycznie nigdy nie podejrzewają niedoboru selenu, nie testują selenu ani nie zalecają suplementacji selenem. To smutne, ponieważ funkcja selenu oddziaływuje na tak wiele różnych sposobów, że zapewnia szeroki wachlarz korzyści dla zdrowia.

Fakty na temat niedoboru selenu

W krótkim okresie efekty mogą być małe (co nie znaczy, że mało ważne)- jak zwiększona podatność na infekcje. W dłuższej perspektywie objawy niedoboru selenu mogą wykazywać: większe prawdopodobieństwo raka, szybszego starzenia się, neuropatii obwodowej lub nietypowych problemów, takich jak osłabienie mięśni po przyjmowaniu statyn. Nie są to rodzaje symptomów, które lekarze będą starali się znaleźć, przetestować i nakłonić społeczeństwo do przyjmowania suplementów w celu poprawy zdrowia. Podobnie jak wiele innych składników odżywczych, te efekty „długiego opóźnienia” również nie prowadzą do bardzo rozstrzygających badań naukowych. Większość organizacji nie lubi badań, które trwają latami, a nawet dziesięcioleciami, aby uzyskać wyniki – a wielu uczestników tego typu badań nie jest zgodnych z przyjmowaniem suplementów. Dlatego nie ma wielu rozstrzygających długoterminowych badań nad selenem.

Co robi selen i jakie wnosi korzyści?

1) Posiada właściwości przeciwnowotworowe

2) Jest stymulantem układu immunologicznego i ma właściwości przeciwwirusowe

3) Selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania serca

4) Jest prekursorem potężnego przeciwutleniacza- glutationu

5) Bierze udział w produkcji hormonu tarczycy

6) Zaangażowany w siłę mięśni

7) Wymagany dla zdrowia Twoich plemników drogi Panie

Selen i układ odpornościowy

Selen korzystnie wpływa na układ odpornościowy. Jest absolutnie konieczne, abyśmy otrzymywali wystarczającą ilość selenu, aby radzić sobie z codziennym atakiem patogenów, które pojawiają się w naszym środowisku. Jednak większość z nas bywa podatnymi na infekcje wirusowe, takie jak grypa. A mało znaną funkcją selenu jest to, że chroni on przed wirusami i grypą. Ale selen i grypa to tylko początek tego, jak selen wpływa na nasz cały układ odpornościowy. Faktem jest, że uszkodzenie układu odpornościowego pozwala wirusowi atakować serce, powodując niewydolność serca spowodowaną niedoborem selenu, a także stanowi przynajmniej część przyczyny, dla której niedobór selenu wiąże się z większą częstością występowania tak wielu różnych nowotworów. Tak więc selen = zdrowe serduszko. Dużą rolą selenu w funkcjonowaniu układu odpornościowego jest jego zdolność do tworzenia silnego przeciwutleniacza zwanego glutationem.

Selen jako przeciwutleniacz

Prawdopodobnie jednym z najważniejszych faktów na temat selenu jest to, że jego najsilniejszą funkcją jest jego wpływ na tworzeniu glutationu. Glutation jest przeciwutleniaczem. Dokonuje się wewnątrz każdej komórki ciała, tworząc bezpieczną strefę wewnętrzną przeciwko uszkodzeniom oksydacyjnym, które występują w … cóż, prawie we wszystkich aspektach życia na Ziemi. Niestety, glutation nie jest łatwo przetwarzany przez przyjmowanie go bezpośrednio – a preparaty, które dobrze się wchłaniają, preparaty nazywane zwykle redukowanym glutationem są często szalenie drogie. Ale znacznie łatwiejszym i tańszym sposobem na „zrobienie” glutationu jest dostarczenie komórkom surowców w celu ich wytworzenia. A selen jest jednym z najważniejszych składników w „przepisie” na glutation. Chociaż nie zostało to zbadane z perspektywy antystresowej, fakty na temat selenu są takie, że może to być jeden z kluczowych składników odżywczych, powstrzymujących spustoszenie starzenia się. Wracając do wcześniejszych informacji, jak to wszystko wpływa na układ odpornościowy? To proste, jeśli komórki są silne i zdolne do obrony przed drobnymi najeźdźcami, takimi jak wolne rodniki, wtedy układ odpornościowy zostaje uwolniony do walki z większymi najeźdźcami, takimi jak rak i grypa.

Fakty dotyczące selenu i raka

Selen został całkowicie pominięty w walce z rakiem, pomimo faktu, że istnieje wiele dowodów potwierdzających niedobór selenu jako ważnego czynnika przyczyniającego się do kilku różnych rodzajów nowotworów. Konkretnie, najsilniejszym dowodem na korzyści selenu jako środka zapobiegawczego w przypadku raka są raki prostaty, płuc i okrężnicy. Wydaje się również, że selen odgrywa rolę w pomaganiu ludziom, u których już zdiagnozowano raka, aby żyli dłużej – co jest bardzo korzystne, gdy przeżycie raka, nawet przy zaawansowanych technikach medycznych i lekach, jest wciąż zbyt niskie.

Selen i witamina E

Selen i witamina E działają razem w sposób synergistyczny. Oznacza to, że gdy witamina E i selen działają razem, ich działanie może mieć bardziej pozytywny wpływ, niż gdy którykolwiek z nich jest używany samodzielnie.

Dawka selenowa, którą wybierasz powinna być prawidłowa

Dla tych, którzy decydują się na dawkę selenu z suplementów, uzyskanie prawidłowej dawki selenowej jest niezwykle ważne. Podczas gdy istnieje wiele korzyści selenowych, długotrwałe narażenie na wysokie dawki może spowodować bardzo realne przypadki przedawkowania selenu, które mogą zniweczyć wszystkie korzystne działania, których poszukujesz, biorąc ten niezbędny minerał.

Czy potrzebujesz suplementów selenu?

To jest pytanie, na które nikt nie będzie w stanie odpowiedzieć. W przypadku niektórych suplementów decyzja o „braku myślenia” jest prawie nie do przyjęcia. Na przykład prawie nie ma witaminy D w powszechnie spożywanych pokarmach, a większość ludzi pozostaje poza zasięgiem słońca. Dlatego przyjmowanie suplementów witaminy D jest praktycznie konieczne, aby zapobiec długotrwałym objawom jej niedoboru. Natomiast potrzeba twojej selenowej dawki od suplementów jest bardziej subtelna. Badania krwi nie dają wystarczających informacji o potrzebie selenu, a w przeciwieństwie do suplementów witaminy B12, które mają niewiele, jeśli w ogóle, efektów toksycznych nawet przy masywnie wysokich dawkach – możesz zażywać zbyt dużo selenu i osłabiać swoje zdrowie. Jeśli spożywasz wiele nieprzetworzonej żywności, a wiesz, że rośliny, które jesz, były uprawiane na glebach bogatych w selen (nie możesz zakładać, że żywność ekologiczna była uprawiana w glebie bogatej w selen) lub wiesz, że produkty pochodzenia zwierzęcego jadły wypasiony materiał roślinny bogaty w selen, wtedy prawdopodobnie nie musisz go suplementować. Ale jeśli nie jesz dużych ilości świeżej, nieprzetworzonej żywności uprawianej lub hodowanej w glebie bogatej w selen, to tak naprawdę nie ma sposobu, aby wiedzieć na pewno, czy otrzymujesz odpowiednią ilość selenu.

Dawkowanie selenu w naturze

Selen pochodzi w całości z królestwa roślin, a ludzie otrzymują selen poprzez spożycie roślin lub wodę pitną zawierającą selen. Ale spożycie różni się w wielu regionach w zależności od warunków glebowych i wodnych. Na obszarach o niskim poziomie selenu ludzie cierpią na choroby takie jak:

Niewydolność serca spowodowana niedoborem selenu

Niektóre nowotwory

Problemy z tarczycą

Problemy układu immunologicznego

A w regionach, w których występuje zbyt duża dawka selenu lub u osób, które przedawkowały selen, cierpią na choroby neurologiczne i endokrynologiczne. Tak więc istnieje efekt „Złotowłosa”, polegający na tym, że nie dostaje się za dużo i nie dostaje się za mało.

Dawkowanie selenu w badaniach

W wielu badaniach podjęto próbę ustalenia idealnej dawki selenowej i chociaż nie ma jednoznacznych odpowiedzi dotyczących dokładnej optymalnej dawki dla optymalnego zdrowia, badania, które zostały wykonane, dostarczają nam wskazówek. 200 mcg (mikrogramy)- jest najczęściej stosowaną dawką w badaniach, które przyniosły korzystne wyniki. Większość z tych badań wykonano w stosunkowo krótkim czasie, ale niektóre z nich były wykonywane przez długi czas, więc wydaje się, że 200 mcg na dzień jest względnie bezpieczną dawką, którą należy przyjmować przez stosunkowo długi czas. W jednym z badań analizujących wiele innych badań nad selenem stwierdzono, że dawki około 300 mcg selenu na dobę zaczynają wykazywać złe działanie na tarczycę, a także osłabienie i utratę włosów i paznokci. Z tego badania możemy ustalić, że 300 mcg selenu dziennie może być niepotrzebne i może powodować szkody w długim okresie. Zatem przyjmowanie od około 100 mcg do 200 mcg wydaje się być właściwą dawką selenu, która jest korzystna dla zdrowia. Tak więc, jeśli zdecydujesz się na suplementy selenowe, ważne jest, abyś był w pełni świadomy korzyści, a także ryzyka związanego z przedawkowaniem selenu, które może wystąpić przy zbyt wysokim dawkowaniu selenu.

Gdzie konkretnie szukać selenu?

Orzechy brazylijskie, podroby mięsne, owoce morza, jajka, a jeśli chodzi o warzywa to tak jak już wspomniano wiele zależy od gleby. Sięgając po suplementy selenu wybieraj te organiczne, ponieważ są lepiej przyswajalne od nieorganicznych.

Źródełko: 1

Ściskam!:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.