Niedożywienie. Czy jedząc dużo można być niedożywionym?

Niedożywienie dotyka miliardy ludzi na całym świecie. Może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym zahamowania wzrostu, problemów z oczami, cukrzycą i chorobami serca. Zazwyczaj kojarzy się ze spożywaniem zbyt małej ilości pokarmów, w tym z przyjmowaniem zbyt małej ilości składników odżywczych, witamin, minerałów. Ale czy jedząc dużo i syto również można być niedożywionym?

Okazuje się, że tak i jest to niestety coraz częstsze zjawisko, nawet u młodych ludzi.

Osoby niedożywione często mają niedobory witamin i minerałów, zwłaszcza żelaza, cynku, witaminy A i jodu.

Osoby z nadwagą lub otyłością także bywają niedożywione, a dzieję się tak dlatego, że spożywają zbyt dużo kalorii pochodzących z pożywienia, które nie ma wystarczającej ilości witamin i minerałów. Przykładowo smażone i słodkie, gotowe pokarmy mają wysoką kaloryczność, ale wykazują się znikomą bądź żadną ilością składników odżywczych.

Niedożywienie może powodować:

Utratę masy ciała

Utratę masy mięśniowej

Zapadnięte policzki i oczy

Suche włosy i skórę

Opóźnione gojenie się ran

Zmęczenie

Trudności z koncentracją

Drażliwość

Depresję i niepokój.

Właściwie to tych symptomów może być całe mnóstwo, a zależy to od tego, jakich witamin i minerałów brakuje osobie niedożywionej, gdyż każda z nich prowadzi do innych problemów, jak na przykład niedobór witaminy A charakteryzuje się suchością oczu i zwiększonym ryzykiem infekcji; niedobór cynku odpowiada za opóźnione gojenie się ran, utratę włosów i biegunkę; brak żelaza skutkuje upośledzoną funkcją mózgu i problemami żołądkowymi, a niedobór jodu problemami z tarczycą.

Typowe przyczyny niedożywienia:

Problemy z trawieniem i absorpcją składników odżywczych: Stany, które powodują złe wchłanianie, takie jak choroba Leśniowskiego-Crohna, celiakia i przerost bakterii w jelitach mogą powodować niedożywienie.

Nadmierne spożywanie alkoholu, które prowadzi do odwodnienia i utraty mikroelementów.

Zbyt duże spożycie przetworzonej żywności i/lub zbyt małe spożycie żywności gęstej odżywczo. 

Leczenie niedożywienia zazwyczaj powinno się rozpatrywać indywidualnie, ale w większości przypadków pomaga zmiana nawyków żywieniowych. Jeśli cierpisz na niedożywienie lub odczuwasz jakiekolwiek skutki niedoborów witamin przede wszystkim wyrzuć z diety śmieciowe jedzenie. Jedz produkty bogate w dobre białko i dobre tłuszcze, bogate w witaminy i minerały. Nawadniaj się odpowiednio. Ruszaj się- biegaj, pływaj, cokolwiek co pomoże wydalić toksyny z organizmu. Spróbuj postu przerywanego. Zainwestuj w dobrej jakości suplementy, jeśli wiesz, czego Ci brakuje. Jeśli nie- zrób badania. Jeśli nie tolerujesz niektórych składników, np. laktozy lub glutenu, koniecznie wyrzuć je z diety.

<3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.