Mangan- korzyści zdrowotne spożywania tego śladowego pierwiastka

Mangan to minerał śladowy, którego organizm potrzebuje w niewielkich ilościach. Ale potrzebuje. Jest niezbędny do normalnego funkcjonowania mózgu, układu nerwowego i wielu układów enzymatycznych organizmu.

Mangan jest uważany za niezbędny składnik odżywczy i można go znaleźć szczególnie w nasionach i pełnych ziarnach, a także w roślinach strączkowych, orzechach, zielonych warzywach liściastych i herbacie. A co dokładnie robi?

Poprawia zdrowie kości

Mangan jest niezbędny dla zdrowia kości, w tym rozwoju i utrzymania kości. W połączeniu z substancjami odżywczymi wapnia, cynku i miedzi, mangan wspomaga mineralną gęstość kości. Jest to szczególnie ważne u osób starszych. Roczne badanie u kobiet ze słabymi kośćmi wykazało, że przyjmowanie suplementu z tymi substancjami odżywczymi, a także witaminy D, magnezu i boru poprawia masę kości.

Posiada właściwości antyoksydacyjne

Mangan jest częścią enzymu antyoksydacyjnego dysmutazy ponadtlenkowej (SOD), który jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych przeciwutleniaczy w organizmie. Przeciwutleniacze pomagają chronić przed wolnymi rodnikami, które powodują uszkodzenia komórek. W jednym badaniu z udziałem 42 mężczyzn, naukowcy doszli do wniosku, że niskie poziomy SOD i niski całkowity poziom antyoksydantów odgrywają rolę w chorobach serca.

Pomaga w zmniejszeniu stanu zapalnego

Szczególnie w połączeniu z glukozaminą i chondroityną. Ze względu na swoją rolę jako część potężnej dysmutazy ponadtlenkowej, mangan zmniejsza stany zapalne w organizmie. Łączenie manganu z glukozaminą i chondroityną zmniejsza ból związany z zapaleniem kości w stawów. Choroba zwyrodnieniowa stawów prowadzi do utraty chrząstki stawowej i bólu stawów. Zapalenie błony maziowej w stawach jest krytycznym czynnikiem powodującym zapalenie kości i stawów. Badanie przeprowadzone na 93 osobach z chorobą zwyrodnieniową wykazało dużą poprawę po około 6 miesiącach przyjmowania manganu wraz z glukozaminą i chondroityną.

Reguluje poziom cukru we krwi

Niedobory manganu mogą prowadzić do nietolerancji glukozy. Liczne badania wykazały, że osoby chore na cukrzycę mają niższy poziom manganu we krwi, niż osoby zdrowe, z tym, że naukowcy wciąż próbują ustalić, czy niski poziom manganu przyczynia się do rozwoju cukrzycy, czy też stan cukrzycowy powoduje spadek poziomu manganu. Nie mniej jednak mangan jest silnie skoncentrowany w trzustce i bierze udział w produkcji insuliny, zatem przyczynia się do stabilizacji poziomu cukru we krwi.

Obniża ilość napadów epileptycznych

Udar mózgu jest główną przyczyną epilepsji u osób dorosłych. Są one spowodowane zmniejszeniem przepływu krwi do mózgu. Mangan rozrzedza naczynia krwionośne, pomaga powiększać żyły, aby skutecznie przenosić krew do tkanek, takich jak mózg. Odpowiedni poziom manganu w organizmie zwiększa przepływ krwi i zmniejsza ryzyko udarów.

Odgrywa rolę w metabolizmie składników odżywczych

Mangan pomaga aktywować wiele enzymów w metabolizmie i odgrywa rolę w różnych procesach chemicznych w organizmie. Pomaga w trawieniu i wykorzystaniu białek i aminokwasów, a także metabolizmie cholesterolu i węglowodanów. Pomaga organizmowi wykorzystać witaminy, takie jak cholina, tiamina, witamina C i E, a także zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wątroby. Dodatkowo działa jako kofaktor lub pomocnik w rozwoju, reprodukcji, produkcji energii, odpowiedzi immunologicznej i regulacji aktywności mózgu.

Obniża objawy PMS

Szczególnie w połączeniu z wapniem. Wiele kobiet cierpi na różne objawy w określonym czasie trwania cyklu miesiączkowego. Mogą to być lęki, skurcze, ból, wahania nastroju, a nawet depresja. Badania pokazują, że przyjmowanie manganu wraz z wapniem obniża objawy przedmiesiączkowe.

Poprawia funkcje mózgu

Mangan jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu i często służy do leczenia określonych zaburzeń nerwowych. Przyczyniają się do tego w głównej mierze jego właściwości antyoksydacyjne. Dodatkowo mangan może wiązać się z przekaźnikami nerwowymi i stymulować szybszy lub bardziej efektywny ruch impulsów elektrycznych w całym ciele. W rezultacie poprawia funkcje mózgu.

Przyczynia się do dobrego zdrowia tarczycy

Mangan jest niezbędnym kofaktorem dla różnych enzymów, co oznacza, że pomaga on tym enzymom funkcjonować. Odgrywa również rolę w produkcji tyroksyny. Tyroksyna jest ważnym hormonem, niezbędna do normalnego funkcjonowania tarczycy, pomaga utrzymać prawidłowy apetyt, metabolizm, wagę i sprawność narządów. W rezultacie niedobór manganu może powodować lub przyczyniać się do niedoczynności tarczycy.

Odgrywa rolę w produkcji kolagenu

Minerały śladowe, takie jak mangan, są ważne w procesie gojenia się ran. Gojenie ran wymaga zwiększonej produkcji kolagenu. Mangan jest potrzebny do produkcji aminokwasu- proliny, która to jest niezbędna do tworzenia kolagenu.

Mało się mówi/słyszy o manganie, a posiada on tak wiele korzyści zdrowotnych. Zadbaj o swoją dietę i o odpowiednią podaż składników odżywczych. Twój organizm Ci za to podziękuje.

<3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.