Kawa- dobra, czy zła? Jak to jest z tą kawą? Kontrowersje na temat kawy i korzyści zdrowotne

Właśnie siedzę sobie wygodnie i moczę stopy w wodzie z siarczanem magnezu i fajnymi olejkami eterycznymi. Wiecie, taka chwila relaksu, przyjemny sposób na dostarczenie magnezu, takie małe domowe spa hi hi :). I tak sobie myślę, co by tu ciekawego napisać i naszło mnie jakoś na wpis o kawie, bo tak się ona kojarzy z tym magnezem w i ogóle, jest tyle kontrowersji na jej temat, więc postanowiłam poszukać rzetelnych informacji i wydaje mi się, że wpis ten może Was zainteresować.

Kawa jest bogata w antyoksydanty i wiąże się z mniejszym ryzykiem wystąpienia wielu różnych chorób. Jednak zawiera kofeinę, która nie służy pewnym osobom i może zakłócać sen.

Kawa jest bogata w wiele składników odżywczych naturalnie występujących w ziarnach kawy

Typowa filiżanka kawy zawiera:

Witaminę B2 (ryboflawinę)- 11% dziennego zapotrzebowania

Witaminę B5 (kwas pantotenowy)- 5% d.z.

Witaminę B1 (tiaminę)- 2% d.z.

Witaminę B3 (niacynę)- 2% d.z.

Mangan- 3% d.z.

Potas- 3% d.z.

Magnez- 2% d.z.

Fosfor- 1% d.z.

Może wydaje się, że tych składników jest nie wiele, ale spróbujcie pomnożyć je przez liczbę takich filiżanek wypijanych w ciągu dnia.

Kawa błyszczy w swojej wysokiej zawartości przeciwutleniaczy.

W rzeczywistości typowa zachodnia dieta dostarcza więcej przeciwutleniaczy z kawy niż z owoców i warzyw.

Kofeina zawarta w kawie poprawia funkcje mózgu i zwiększa metabolizm

Kofeina jest najczęściej spożywaną substancją psychoaktywną na świecie. Napoje bezalkoholowe, herbata i czekolada także zawierają kofeinę, ale kawa jest jej największym źródłem. Zawartość kofeiny w jednej filiżance może wynosić od 30 do 300 mg, zależy to od rodzaju ziaren kawy, sposobu jej parzenia itd. Wrócę do tego w dalszej części wpisu.

Kofeina jest znanym stymulantem. W mózgu blokuje funkcje hamującego neuroprzekaźnika zwanego adenozyną. Blokując adenozynę, kofeina zwiększa aktywność mózgu i uwalnia inne neuroprzekaźniki, takie jak norepinefryna i dopamina. Zmniejsza to zmęczenie i zwiększa czujność. Liczne badania wykazują, że kofeina poprawia nastrój, czas reakcji, czujność i ogólnie funkcje poznawcze.

Kofeina zwiększa także metabolizm o 3-11%. Jednak niektóre z tych efektów są prawdopodobnie krótkoterminowe. Jeśli pijesz kawę każdego dnia, zyskasz tolerancję- a wraz z nią efekty będą słabsze.

Kawcia chroni przez chorobą Parkinsona i Alzheimerem

Choroba Alzheimera jest najczęstszą chorobą neurodegeneracyjną na świecie i główną przyczyną otępienia. Badania wykazały, że osoby spożywające kawę wykazują do 65% mniejsze ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera. Choroba Parkinsona jest drugą najczęstszą chorobą neurodegeneracyjną i jest spowodowana śmiercią neuronów generujących dopaminę w mózgu. Osoby pijące kawę mają o 32-60% mniejsze ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona.

Zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II

Zakładając oczywiście, że pijesz ją bez cukru. Cukrzyca typu 2 charakteryzuje się podwyższonym poziomem cukru we krwi z powodu odporności na działanie insuliny. Ta pospolita choroba wzrosła dziesięciokrotnie w ciągu kilku dziesięcioleci i dotyka obecnie ponad 300 milionów ludzi. Co ciekawe, badania wykazują, że osoby pijące kawę mają o 23-67% mniejsze ryzyko wystąpienia tej paskudnej choroby.

Zmniejsza ryzyko chorób wątroby

Wątroba jest niezwykle ważnym organem, który posiada setki różnych funkcji w organizmie. Jest wrażliwa na nadmiar alkoholu.

Końcowym efektem uszkodzenia wątroby jest marskość wątroby, która powoduje, że większość wątroby zamienia się w blizny. Osoby, które spożywają kawę, wykazują nawet o 84% mniejsze ryzyko zachorowania na marskość, a najsilniejszy efekt mają ci, którzy piją około 4 filiżanek.

Rak wątroby jest również, niestety, powszechny. Jest to druga najczęstsza przyczyna zgonów z powodu nowotworu na całym świecie. Osoby pijące kawę mają o 40% niższe ryzyko zachorowania na raka wątroby.

Dobra na depresję

Depresja jest najczęstszym zaburzeniem psychicznym na świecie i prowadzi do znacznie obniżonej jakości życia. W jednym badaniu z Harvardu z 2011 r. osoby, które wypijały najwięcej kawy, miały o 20% niższe ryzyko zachorowania na depresję. W jednym z przeglądu trzech badań osoby, które wypijały cztery lub więcej filiżanek kawy dziennie, były o 53% mniej skłonne do popełnienia samobójstwa.

Wiele badań pokazuje, że osoby pijące kawę żyją dłużej. W końcu zmniejsza ona ryzyko wystąpienia tak wielu różnych chorób. Jednak posiada ona także pewne wady, o których warto wiedzieć.

Kofeina może powodować niepokój i zakłócać sen

Spożywanie zbyt dużej ilości kofeiny może powodować drżenie, niepokój, kołatanie serca, a nawet nasilać ataki paniki. Jeśli jesteś wrażliwy na kofeinę i masz tendencję do nadmiernej stymulacji, możesz w ogóle unikać picia kawy. Innym niepożądanym efektem ubocznym jest to, że może zakłócać sen. Kofeina może mieć również działanie moczopędne i podnoszące ciśnienie krwi.

Kofeina uzależnia

Kolejną kwestią związaną z kofeiną jest to, że może prowadzić ona do uzależnienia. Kiedy ludzie spożywają kofeinę regularnie, stają się tolerancyjni na nią. I albo przestaje ona działać tak, jak na początku, albo potrzeba coraz większych dawek, aby uzyskać te same efekty. Kiedy ludzie powstrzymują się od kofeiny, odczuwają objawy odstawienia, takie jak bóle głowy, zmęczenie, mgłę mózgu i drażliwość. Tolerancja i wycofanie są cechami charakterystycznymi uzależnienia fizycznego.

Sposoby na zmaksymalizowanie korzyści płynących z picia kawy

Jeśli kochasz kawę i nie powoduje ona u Ciebie żadnych skutków ubocznych, związanych głównie ze spożyciem kofeiny, możesz zmaksymalizować korzystne efekty z jej spożywania.

Najważniejsze jest, aby nie dodawać do niej cukru.

Innym czynnikiem jest parzenie kawy za pomocą papierowego filtra. Niefiltrowana kawa, na przykład z prasy tureckiej lub francuskiej, zawiera kafestol, substancję, która może podwyższyć poziom cholesterolu.

Dodatkową kwestią jest mleko, szczególnie krowie. Zrezygnuj z tego dodatku, a jeśli nie potrafisz się bez niego obejść, spróbuj dobrego mleka roślinnego lub kokosowego.

Na koniec upewnij się, że nie spożywasz nadmiernej ilości kawy.

Ile kofeiny jest w filiżance kawy?

Kawa parzona, znana także jako zwykła kawa, wytworzona przez nalanie gorącej wody na mielone ziarna kawy, zwykle zawartej w filtrze zawiera zwykle około 70-140 mg kofeiny.

Espresso wytworzone poprzez wymuszenie niewielkiej ilości gorącej wody lub pary przez drobno zmielone ziarna kawy ma więcej kofeiny na objętość niż kawa zwykła, jednak zawiera mniejsze porcje, jedna porcja espresso wynosi na ogół 30-50 ml i zawiera około 63 mg kofeiny, podwójna porcja espresso zawierać będzie około 125 mg.

Napoje na bazie espresso- powstałe z wymieszania różnych rodzajów i ilości mleka, np. latte, cappuccino, macchiato, zawierają bardzo zbliżoną zawartość kofeiny do samego espresso.

Kawa rozpuszczalna wywarzana jest z parzonej kawy liofilizowanej lub suszonej rozpyłowo i zawiera mniej kofeiny, niż zwykła kawa, bo od 30-90 mg.

Kawa bezkofeinowa nie jest całkowicie pozbawiona kofeiny. Średnio zawiera 3 mg na filiżankę.

Jak to jest z tym magnezem?

„Kawa wypłukuje magnez”- tego stwierdzenia nie przeczytasz w rzetelnych badaniach, nie usłyszysz od dobrych lekarzy, tylko znajdziesz tam, gdzie sprzedają preparaty magnezowe. Tak, właśnie!

A to cwaniaczki jedne, znaleźli coś, co kochają miliony, czyli kawę i zrobili z tego zło, aby zarobić na niewiedzy ogółu, ponieważ wiedzieli, że z kawy wiele osób nie zrezygnuje. Reklama dźwignią handlu, a takie reklamy potrafią narobić niezłą sieczkę w mózgu i narobiły, na temat kawy i magnezu ogromnie.

Kawa sama w sobie zawiera magnez, więc dostarcza pewnych jego ilości, nie odwrotnie.

Właściwie nie ma co się tu rozpisywać, kawa nie wypłukuje magnezu i tyle. Nie wierz reklamom, obserwuj swój organizm. Jeśli odczuwasz negatywne skutki niedoboru magnezu, zastanów się, czy faktycznie wynika to z picia kawy, czy może Twoja dieta pozostawia wiele do życzenia, spożywasz zbyt wiele „śmieciowego jedzenia”, zbyt mało warzyw, orzechów, nasion, czyli ogólnie nie dostarczasz wystarczających jego ilości wraz z pożywieniem. Spójrz także na swoje samopoczucie, czy nie za często się stresujesz? Nadużywasz alkoholu? Być może z powodu chorób Twój organizm po prostu słabo wchłania składniki odżywcze, w tym magnez? Nie oskarżaj z góry kawy, bo tak podpowiedziała Ci reklama suplementu magnezu.

To co, zaprosisz psiapsiółę na kawę?

<3

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.