14 porad o utracie wagi, które są oparte na dowodach

Na temat odchudzania słyszy się i czyta bardzo wiele mitów. Często porady są wręcz szalone, a większość z nich nie ma żadnych dowodów świadczących o ich skuteczności. Jednak przez lata naukowcy odkryli szereg strategii, które są skuteczne.

Oto 14 porad odchudzających, które są oparte na dowodach i działają:

1. Pij wodę, dużo wody, najlepiej z cytryną

Często twierdzi się, że woda pomaga w utracie wagi- i jest to prawdą. Woda może zwiększyć przemianę materii o około 25% przez okres 1-1,5 godziny, pomagając w spaleniu kilku dodatkowych kalorii.

Odwodnienie prowadzi do ogromnego zmęczenia, a to skutkuje np. brakiem chęci i siły, aby wyjść na trening. Odwrotna sytuacja- gdy jesteśmy dobrze nawodnieni to tryskamy energią, a co za tym idzie- spalamy więcej kalorii, bo ciągle coś robimy.

Dodatek cytryny tudzież innego zdrowego akcentu do wody sprawi, że dostarczymy przy okazji witamin i minerałów, między innymi witaminy C. Warto wprowadzić do codziennej rutyny zdrowy nawyk picia wody z cytryną zaraz po przebudzeniu- na pewno o tym słyszeliście i ma to swoje skutki w poprawie zdrowia i samopoczucia.

2. Jedz jajka na śniadanie

Lub inny dobry rodzaj białka, ale jajka akurat kojarzą się ze śniadaniem, można je przygotować na wiele różnych sposobów, odpowiednio przygotowane są pyszne, sycące i bardzo zdrowe.

Poza białkiem, który wpływa na przemianę materii i stanowi budulec dla naszego organizmu, jajka zawierają w sobie dobre tłuszcze i bogactwo potrzebnych substancji odżywczych. Taka dawka zdrowia od rana z pewnością doda nam energii do działania na cały dzień.

Badania pokazują, że zastąpienie śniadania zbożowego jajkami pomoże Ci spożyć mniej kalorii w ciągu dnia i nie podnosi tak poziomu cukru we krwi jak spożycie węglowodanów na śniadanie. Po co od rana ładować w siebie coś, co szybko podniesie poziom cukru, po czym szybko go obniży i za chwilę znów będziemy głodni?

3. Pij kawę, najlepiej czarną

Najlepiej czarną, ale jeśli lubisz możesz dodać dobre mleczko np. kokosowe. Kawa wysokiej jakości zawiera antyoksydanty i posiada wiele zalet zdrowotnych.

Badania pokazują, że kofeina zawarta w kawie zwiększa metabolizm o 3-11% i zwiększa spalanie tłuszczu nawet o 10-29%.

Tylko pamiętaj, że dodatek cukru nawet do najlepszej jakościowo kawy zniweczy cały efekt.

4. Pij zieloną herbatę

Na temat zielonej herbatki przeczytasz tu. Opisałam dosyć obszernie i mam nadzieję, że wpis Cię zainteresuje.

Teraz krótko- bogactwo przeciwutleniaczy czyni zieloną herbatę sprzymierzeńcem w walce z nadwagą.

5. Spróbuj pościć raz w tygodniu

Nie bój się nie chodzi tutaj o kilkudniową głodówkę. Wystarczy jeden dzień w tygodniu przeznaczyć na odpoczynek od jedzenia, w którym pijemy tylko wodę.

W trakcie takiego dnia Twój organizm zużyje część zgromadzonych zapasów, wydali toksyny, odpocznie i nabierze sił i energii. Ty poczujesz się niesamowicie lekko i przyjemnie, a posiłek po takim poście zjesz z apetytem- nie na siłę, jak to czasami bywa, nie?

Jeśli boisz się głodu, zajmij się czymś. Praca, przyjemności, coś co sprawi Ci radość. Rób coś, co zajmie Twój umysł, żebyś nie myślał o jedzeniu. Dzień zleci, a Ty poczujesz, że zrobiłeś dla siebie coś dobrego.

6. Ogranicz spożycie cukru

Większość ludzi spożywa dużo za dużo cukru. A to wiąże się z otyłością i chorobami, takimi jak cukrzyca i choroby serca.

Możliwe, że nie jesz słodyczy i nie słodzisz herbaty, a prawdopodobnie i tak spożywasz za dużo cukru. Ponieważ cukier jest we wszystkich gotowych produktach, cukier to pieczywo, mąka, makarony. Cukier to większość produktów „light”. Cukier to gotowe sosy w torebkach, gotowe dania, nawet w niektórych mieszankach przypraw jest cukier. Cukier jest wszędzie, dlatego dokładnie sprawdzaj składy gotowych produktów, które kupujesz.

Jeśli kochasz słodki smak i nie potrafisz się bez niego obejść znajdź coś co zastąpi cukier, a nie wyrządzi takiej szkody. Erytrytol, miód naturalny, cukier kokosowy..

7. Zdrowe przekąski na nagły głód

Owoce, orzechy, marchewki, jajka na twardo, cokolwiek co zjesz na szybko w momencie, gdy nie masz czasu na pełnowartościowy posiłek, a jest zdrowe zawsze będzie lepszym rozwiązaniem od np. batonika czy kanapki ze sztuczną wędliną.

Nie wpychaj w siebie tak zwanych „pustych kalorii”. Bierz z jedzenia wszystko to, co najlepsze, czyli witaminy, minerały i makroelementy potrzebne do odpowiedniego funkcjonowania organizmu.

Należy się odżywiać, a nie jeść tylko po to, aby zabić uczucie głodu.

8. Spożywaj produkty fermentowane

Kiszonki, takie jak- najbardziej znane- kapusta i ogórki to sprzymierzeńcy Twoich jelit. Ukisić można również inne warzywa, np. buraki.

Stanowią idealny dodatek do obiadu, sałatki, czegokolwiek, a poza bogactwem składników odżywczych, pomogą Ci utrzymać w zdrowiu Twoje jelita, pomogą Ci zdrowo się wypróżniać i poprawią Twoją odporność.

Sięgnij zatem po kiszone ogórki do porannych jajek, a z kiszonej kapusty zrób surówkę do obiadu. Samo zdrowie!

9. Poza solą i pieprzem skorzystaj także z ostrych przypraw

Cosik o pieprzy Cayenne pisałam tutaj.

Więc teraz krótko- Kapsaicyna zawarta w papryce chilli przyspiesza metabolizm.

10. Spróbuj także innych przypraw i ziół

Zerknij proszę na ten wpis.

Wszystko zostało w nim wytłumaczone.

11. Ruszaj się

Znajdź taką aktywność fizyczną, która będzie Ci odpowiadać i zacznij to robić. Po prostu.

Wypróbuj rzeczy, których dotychczas nie robiłeś/nie robiłaś, a może zakochasz się w tej aktywności.

Np. siłownia, w przypadku pań- nie bój się ciężarów, nie zrobią z Ciebie Hulka, a super laskę z jędrnym ciałem.

12. Jedz powoli

Twój mózg potrzebuje trochę czasu, aby zarejestrować, że już się najadłeś. Dlatego żuj powoli i jedz spokojnie.

Dokładnie przeżute jedzenie będzie wymagało także nieco mniej czasu na strawienie, niż kawałki, które połykasz bez odpowiedniego ich rozdrobnienia w buzi.

Zatem nie jedz w pośpiechu, tylko delektuj się swoim pysznym, zdrowym posiłkiem.

13. Dobry sen

Odpowiednia ilość i jakość snu to porządna regeneracja organizmu, a co za tym idzie ogrom energii w ciągu dnia.

Zerknij proszę  na ten wpis, a dowiesz się co robić w przypadku, gdy Twój sen nie jest taki jaki być powinien.

14. Wyluzuj trochę i zacznij żyć własnym życiem

Stres, gniew, smutek i inne negatywne emocje odbierają nam sporą dawkę energii. Chodzimy wyczerpani i jakby bez chęci do życia, a to przekłada się na słabym żywieniu i niedosypianiu.

Wyluzuj się, zrób coś dobrego dla siebie i innych, nie przejmuj się błahostkami, zaakceptuj je i pozwól im odejść.

Zacznij żyć, przestań zazdrościć koleżance, że zrzuciła 20kg, bo Ty też możesz tego dokonać.

Ściskam!:)

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.