10 super odżywczych pokarmów, które warto włączyć do swojej codziennej diety

Ogromnie dużo słyszy się o żywności oznaczonej terminem superfoods. Produkty tego typu są bogate w składniki odżywcze przez co w znaczny sposób wpływają na nasze zdrowie. Pozytywnie oczywiście. Chociaż wiele produktów spożywczych można opisać jako super hiper odżywcze, ja wybrałam te, ponieważ są łatwo dostępne i faktycznie są kopalnią zdrowia.

Oto 10 super odżywczych pokarmów, które warto włączyć do swojej codziennej diety:

1. Ciemnozielone warzywa liściaste

Są doskonałym źródłem kwasu foliowego, cynku, wapnia, żelaza, magnezu, witaminy C i błonnika. Są super, bo zmniejszają ryzyko chorób przewlekłych, chorób serca i cukrzycy typu 2. Zawierają duże ilości związków przeciwzapalnych- karotenoidów, które chronią przed rozwojem nowotworów. Jedzmy zatem:

jarmuż

szpinak

sałatę

rukolę

boćwinę

zieloną rzepę

kapustę pastewną.

2. Owoce jagodowe

Są odżywczą potęgą pełną witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Ich silna zdolność antyoksydacyjna wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem chorób serca, raka i stanów zapalnych w organizmie. Są skuteczne w leczeniu zaburzeń trawienia i zaburzeń immunologicznych, poprawiają trawienie. Należą do nich:

maliny

truskawki

jagody

jeżyny

żurawina

3. Zielona herbata

Bogata w przeciwutleniacze i polifenole, które mają silne działanie przeciwzapalne. Chroni przed rakiem, cukrzycą i chorobami serca. Poprawia trawienie. O zielonej herbacie możecie poczytać osobny post- zachęcam KLIK

4. Jajka

Temat kontrowersyjny, gdyż z pewnością spotkaliście się ze sprzecznymi opiniami na temat jajek. A jak jest na prawdę? Jajka są bogate w witaminy z grupy B, cholinę, selen, żelazo, fosfor, witaminę A. Są świetnym źródłem pełnowartościowego białka. Zawierają dwa silne antyoksydanty: zeaksantynę i luteinę, które chronią wzrok i zdrowie oczu. Boicie się cholesterolu z jajek? Bardzo niesłusznie. Nie ma czego. Na temat cholesterolu napiszę osobny wpis, gdyż jest to temat rzeka.

5. Orzechy i nasiona

Bogate w błonnik i zdrowe tłuszcze, zawierają związki roślinne o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwutleniających, które chronią przed stresem oksydacyjnym. Działają ochronnie na serduszko. Najlepsze źródła:

migdały

pistacje

orzechy brazylijskie

orzechy pekan

orzechy włoskie

orzechy makadamia

nasiona słonecznika

pestki dyni

siemię lnianę

nasiona konopii

(celowo nie wymieniłam orzechów ziemnych, gdyż są zaliczane do strączków i często wywołują alergie)

6. Czosnek

Źródło manganu, witaminy C, witaminy B6, selenu i błonnika. Wspomaga funkcje immunologiczne i obniża ciśnienie krwi. Związki siarki zawarte w czosnku zapobiegają nowotworom. Działą bakteriobójczo, niszczy drobnoustroje, bakterie, wirusy i grzyby. Działa niczym antybiotyk. Zabija pasożyty jelitowe.

7. Imbir

Zawiera przeciwutleniacze, skuteczny w walce z nudnościami, obniża stany zapalne, działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwwirusowo. Imbir to potężna dawka bioaktywnych związków, które chronią Twoje zdrowie. Obniża poziom cukru we krwi i chroni przed rakiem. Dobry na przeziębienie.

8. Kurkuma

Zawiera liczne bioaktywne związki o silnych właściwościach leczniczych, jest naturalnym środkiem przeciwzapalnym, poprawia funkcjonowanie mózgu, zmniejsza ryzyko chorób serca, pomaga w zapobieganiu i leczeniu choroby Alzheimera, wpływa na osoby ciepiące na depresję- leczy zaburzenia depresyjne, działa przeciwbólowo i opóźnia starzenie się organizmu.

9. Awokado

Bogate w błonnik, witaminy i zdrowe tłuszcze. Odżywia mózg i hamuje procesy utraty pamięci. Bogactwo przeciwutleniaczy, chroni przed zaćmą i wspiera system nerwowy. Pomaga w leczeniu białaczki. Dobre źródło potasu.

10. Kasza jaglana

Wyróżnia się dużą zawartością witamin z grupy B oraz żelaza i miedzi. Nie zawiera glutenu, jest lekkostrawna. Zasadotwórcza. Ma właściwości antywirusowe i zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Zawiera krzemionkę- zatem świetnie działa na włosy i paznokcie. Zawiera witaminę E i lecytynę, co wpływa na poprawę pamięci.

Odżywiaj się zdrowo i bądź zdrowy!

Ściskam!:)

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.