Czego potrzebują Twoje paznokcie? TOP 8 składników dla zdrowych paznokci

Twoje paznokcie mogą wiele powiedzieć o Twoim zdrowiu. Zmiana wyglądu, tekstury lub kształtu paznokci może wskazywać na niedobory składników odżywczych. A jakich składników potrzebują Twoje paznokcie aby były mocne, długie i zdrowe?

Oto 8 najważniejszych witamin i składników odżywczych dla zdrowych, mocnych paznokci:

Biotyna

Znana również jako witamina B7 i witamina H. Pomaga w metabolizmie aminokwasów budujących białka, które są niezbędne do wzrostu paznokci. Więcej o biotynie pisałam w tym wpisie, zachęcam do przyczytania: KLIK

Witaminy z grupy B

Inne witaminy z grupy B są również ważne dla zdrowia paznokci. Witamina B12 odgrywa rolę w absorpcji żelaza, a także w rozwoju czerwonych krwinek. Zarówno żelazo, jak i witamina B12 są niezbędne, aby paznokcie były mocne i zdrowe. Niedobór witaminy B12 może prowadzić do powstania całkowicie niebieskich paznokci, niebiesko-czarnych pigmentów z falistymi podłużnymi ciemnymi pasmami i brązowawym zabarwieniem. Podobnie, kwas foliowy (witamina B9) jest ważny dla wzrostu i zdrowia paznokci, przyczyniając się do tworzenia czerwonych krwinek i rozwoju nowych komórek. Niedobór kwasu foliowego może spowodować zmianę pigmentu w Twoich paznokciach i uczynić je sztywnymi i łamliwymi. Kwas foliowy można znaleźć w ciemnozielonych warzywach, owocach cytrusowych, fasoli, grochu, soczewicy, orzechach, nasionach i awokado. Z drugiej strony, witamina B12 występuje przede wszystkim w pokarmach zwierzęcych, takich jak mięso, drób, ryby, jaja i nabiał, stąd ważne jest, aby nasza dieta była różnorodna. 

Żelazo

Żelazo stanowi centrum czerwonych ciałek krwi, które przenoszą tlen do narządów i każdej komórki w Twoim ciele- łącznie z paznokciami. Bez żelaza tlen nie dostaje się odpowiednio do komórek. Jak tlen jest potrzebny dla zdrowych paznokci, niedobór żelaza lub niedokrwistość mogą prowadzić do pionowych wypukłości w paznokciach.Twoje ciało pochłania żelazo znajdujące się w pokarmach zwierzęcych, takich jak wołowina, kurczak, ryby i jajka, lepiej niż w produktach roślinnych, takich jak ciemnozielone warzywa liściaste, orzeszki ziemne, nasiona, fasola i inne wzbogacone produkty. Jednak spożywanie żywności bogatej w witaminę C wraz z roślinnym źródłem żelaza poprawia wchłanianie. Na przykład jedzenie pomarańczy i truskawek wraz z sałatką ze szpinaku z fasolą i nasionami poprawia wchłanianie żelaza. Jeśli masz niedobór żelaza, może to mieć wpływ na kształt i wygląd paznokci.

Magnez

Magnez to minerał zaangażowany w ponad 300 reakcji w organizmie, w tym syntezę białek, która jest niezbędna do wzrostu paznokci. Pionowe grzbiety w Twoich paznokciach mogą być oznaką niedoboru magnezu. Ciemnozielone warzywa liściaste, komosa ryżowa, migdały, orzechy nerkowca, gorzka czekolada są jego dobrym źródłem.

Białko

Paznokcie są głównie wykonane z włóknistego białka strukturalnego zwanego keratyną. To właśnie ona nadaje paznokciom ich siłę i wytrzymałość. Chroni także Twoje paznokcie przed uszkodzeniem. Spożywanie wystarczającej ilości białka jest niezbędne do zwiększenia produkcji keratyny, a tym samym do tworzenia mocnych paznokci, podczas gdy niskie spożycie białka może mocno osłabiać paznokcie. Białko można znaleźć w pokarmach zwierzęcych, takich jak mięso, drób, ryby, jaja i produkty mleczne, a także w produktach roślinnych, takich jak soja, rośliny strączkowe, fasola, soczewica, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste. Odpowiednie spożycie białka jest potrzebne do produkcji keratyny, która jest odpowiedzialna za utrzymanie wytrzymałości i sprężystości paznokci.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe Omega-3 mogą pomóc w nawilżaniu paznokci, nadając im lśniący wygląd. Te kwasy tłuszczowe mogą również zmniejszyć stan zapalny w łożysku paznokcia, który odżywia i promuje zdrowie komórek, które powodują powstanie płytki paznokcia. Brak kwasów tłuszczowych omega-3 może przyczynić się do powstania suchych i łamliwych paznokci. Tłuste ryby, takie jak łosoś, pstrąg, makrela, tuńczyk i sardynki, są na szczycie listy produktów bogatych w omega-3, ale można je również znaleźć w orzechach włoskich, soi, jajach, nasionach chia, siemieniu lnianym oraz oleju lnianym.

Witamina C

Witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu, białka, które nadaje kształt, wytrzymałość i integralność wielu tkankom i jest budulcem paznokci i włosów. Niedobór witaminy C może powodować łamliwość paznokci, a także spowolnić ich wzrost. Witamina C jest niezbędnym składnikiem odżywczym i nie może być wytwarzana przez organizm, stąd należy ją dostarczyć wraz z pożywieniem. Podczas gdy owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze, truskawki i kiwi są uważane za najlepsze źródła witaminy C, papryka, zielone warzywa i pomidory są również bardzo bogate w ten składnik. W rzeczywistości czerwona papryka posiada ponad dwukrotność witaminy C pomarańczy. 

Cynk

Cynk jest wymagany do wielu reakcji w Twoim ciele, w tym do wzrostu i podziału komórek. Paznokcie są zbudowane z komórek, które szybko się rozrastają i dzielą. Ze względu na tę szybką produkcję, potrzebny jest stały dopływ cynku w celu promowania zdrowego wzrostu paznokci. Nieodpowiednie spożycie cynku może przyczynić się do zwyrodnienia płytki paznokcia, powodując pojawienie się białych plam na paznokciach. Białka zwierzęce, takie jak wołowina, drób, ryby i jaja są bogatym źródłem cynku. Jednak soja, ciecierzyca, czarna fasola, orzechy (takie jak migdały i orzechy nerkowca) i nasiona również go zawierają. 

Dieta bogata w składniki odżywcze to najlepszy sposób na uzyskanie mocnych, lśniących i zdrowych paznokci. Pamiętaj o uwzględnieniu w diecie różnych owoców, warzyw, orzechów i nasion, a także odpowiednich protein i kwasów tłuszczowych.

Ściskam!:)

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.